پنل های دکوراتیو بتنی دهه ها در برابر تغییرات جوی مقاوم خواهند ماند
در نهایت به سؤالات در باره ی  دوام محصولات بتنی معماری پاسخ داده شده است.
مطالعه ای که در اوایل سال جاری توسط انجمن سیمان پرتلند منتشر شد ، عملکرد 60 نوع متریال نمای مورد استفاده در معماری را پس از 40 سال قرار گرفتن در معرض آب و هوای نسبتاً شدید در منطقه شیکاگو ، مستند می کند. اکثر این محصولات نتایج مطلوبی داشتند و 93 درصد از پنل های بتن اکسپوز رتبه خوب و یا عالی را گرفتند.
این پانل ها در اوایل دهه 1960 در آزمایشگاه های تحقیق و توسعه ساخته شده اند و در یک صفحه نمایش مدور در فضای باز مونتاژ شدند که به طور غیر رسمی به عنوان “PCA Stonehenge” از آنها یاد می شد. این نمایشگر برای مطالعه در مورد سنگ های بتنی نما و دکوراتیو استفاده میشد. این برنامه روش های مختلف برای به دست آوردن محصولات بتنی نما به صورت پیش ساخته و درجا را نشان داد.
پروژه پانل در سال 2001 برای توسعه املاک از بین برده شد ، اما قبل از حذف ، پانل هایی که از چهار دهه قبل موجود بوده  را تمیز کردند و پس از بازرسی از همه آنها تصویربرداری کردند. به بتن اکسپوز ها قبل و بعد از تمیز کردن آنها رتبه عملکرد “عالی” ، “خوب” ، “معمولی” یا “ضعیف” داده شدند.
تمام 60 پنل مورد استفاده در این مطالعه با دوام و از نظر ساختاری سالم شناخته شدند. بیشتر سطوح نیز سالم بودند و ظاهر آنها نسبتاً بدون تغییر بود. ضخیم شدن جزئی یا “نرم شدن” لبه های تیز تر در بعضی از سطوح قابل توجه بود ، اما خیلی موضوع جدی ای نبود. اگرچه برخی از پانل ها بعد از تمیز کردن بهتر به نظر می رسند ، بسیاری از آنها فقط لکه هایی جزئی از آلودگی و کثیفی را از خود نشان دادند ، و برخی از پانل ها همچنان همانند نمونه هایی که 40 سال پیش ساخته شده بودند ، به نظر می رسید.