بتن سبک : پتانسیلی جدید برای نماهایی با بتن اکسپوز
بتن سبک روش ساختی کاملاً جدید را به روی معماران باز کرده است و همچنین عایق حرارتی مطلوب در وزن کم و همچنین زیبا را، فراهم می کند.
بهره وری و پایداری منابع در همه جا بخصوص در صنعت ساخت و ساز بطور پیوسته از اهمیت بالایی برخوردار است. مقررات و قانون های موجود در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی در ساختمان ها محدودیت هایی را برای معماری ایجاد می کند. سیستم های معمولی چند لایه مانند سیستم های عایق حرارتی کامپوزیت محدودیت هایی را در گزینه های طراحی ایجاد می کنند و با جزئیات ساختاری پیچیده ای همراه هستند که در برخی موارد به دلیل مشکلات در بازیافت و احتمال آتش سوزی مورد انتقاد قرار می گیرند. از طرف دیگر ، اجرای نماهای بتن اکسپوز از نظر زیبایی ، بر اساس بتن استاندارد ، به ساختارهای پیچیده با عایق داخلی نیاز دارد. از این رو مدتهاست که تمایل به طراحی های یکپارچه وجود دارد ، جایی که یک ماده ی واحد عملکردهای تحمل بار و عایق حرارتی را همزمان انجام می دهد. مزایای آن واضح است: ساختار تک پوستی تعداد مراحل کار برای لایه های عایق اضافی را کاهش می دهد ، اتصالات ساده تر می شوند و کل سیستم از مقاومت و دوام بیشتری برخوردار است. طراحی های یکپارچه اغلب نفوذ پذیری بیشتری نیز دارند و از این رو از نظر آب و هوای داخل خانه و راحتی ساکنین تأثیرات مثبتی به همراه دارند.
در سازه های کم طبقه و کم وزن تر ، می توان سیستم های یکپارچه را با استفاده از بلوک های سنگ تراشی از آجر سبک یا بتن متخلخل اجرا کرد و دیوارها را می توان از بتن سبک متخلخل ساخت. در اینجا نیز دامنه طراحی معماری محدود است. توانایی ترکیب مزایای ساخت یکپارچه با پتانسیل زیبایی نمای بتن اکسپوز ، از طریق عایق بندی بتن فراهم می شود.
بتن هایی که عایق حرارتی هستند چیز جدیدی نیست ، زیرا دهه هاست که در بازار موجود است. با این حال ، این روش ساخت و ساز با مقررات سختگیرانه صرفه جویی در مصرف انرژی به محدودیت های خود رسیده است. کاهش حرارت مورد نیاز در انتقال حرارتی از طریق دیواره های خارجی یا در اثر استحکام حاصل می شود ، که از نظر ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات کاربردهای بالقوه را محدود می کند یا منجر به ضخامت های دیوار با ابعاد غیر واقعی می شود.
اینجاست که تفاوت بتن اکسپوزسبک وزن با سایر انواع دیگر بتن عایق مشخص میشود. در کرسی طراحی مفهومی و ساختاری دانشگاه برلین، پروفسور مایک بیش از ده سال است که در حال توسعه و تحقیق در مورد این نوع بتن است. بتن سبک یک بتن سبک سازه ای است که ترکیب بسایرخوب آن با تراکم کم حجم و مقاومت عالی ساخت سازه های چند طبقه را امکان پذیر می کند. بسته به نوع طراحی ، ضخامت دیواره های حدود 45 تا 60 سانتی متر مقررات صرفه جویی در انرژی را تسهیل می کند. این امر همچنین یک بار دیگر پتانسیل طراحی نمای بتن اکسپوز را در ساخت آپارتمان های چند طبقه مطرح میکند.